Pár tipů na úvod


Čím déle tenhle experiment“ provádím, tím víc si uvědomuju, že je potřeba vytvořit si rámec určitých zásad, které by mi pomohly celou věc snadněji uchopit. Hlavní inspirací v začátcích mi je poradna British Council, která odpovídá na různé dotazy podobně naladěným rodičům.

Z čeho budu tedy vycházet?













Režim

Držet u dítěte režim je zásada všech zásad. A platí to i o tomto pokusu. Stačí, když si představíte reakci své ratolesti, když ji zrovna nemůžete uložit nebo nakrmit přesně v okamžik, kdy ji obvykle ukládáte nebo krmíte. Nezáří štěstím a nerozdává roztomilé úsměvy, že? Vyberte si proto čas, kdy je vaše dítko bdělé, hravé a nejkoncentrovanější. Před spaním, jídlem nebo po náročnější aktivitě jeho pozornost a zájem neudržíte. Natož v angličtině.





Opakování je matka moudrosti
Čím jsem starší, tím víc si uvědomuju, že pokud informaci neslyším z více stran, nemám šanci ve své hlavě mnohdy nápadně připomínající ementál udržet. A co teprv malé dítě? Každý den nasává stovky nových vjemů, které musí vstřebat. Je jasné, že se nejlépe udrží ty, se kterými se setkává opakovaně. Pokud ho nezvládáte angličtině vystavit každý den byť jen na chviličku, zkuste to alespoň obden, ale méně častěji nemá podle mě význam.

Méně je více
Dceři je patnáct měsíců a rozhodně nepatří mezi nejkoncentrovanější děti. Jednu chvíli ukazuje na knížku se zvířátky, sotva ji stihnu otevřít, už chce jinou a než pro ni dosáhnu, natahuje se po kostkách. Pevně doufám, že je to otázka věku a zvídavosti (a taky doufám, že si to jen nenamlouvám). Zkrátka malé děti mají malou schopnost koncentrace. Nezahlcujte je. Věnujte dané aktivitě v angličtině jen 10 − 15 min. U malých dětí klidně i méně. Nevynucujte si pozornost. Oni stejně někde podprahově vnímají a odnesou si, co budou chtít. Klidně i nic.

Kouteček
Některé weby doporučují, pokud máte doma dostatek prostoru, vytvořit pro dítě malý cizojazyčný koutek. Neznamená to, že v něm nutně musí viset fotka Big Benu nebo hlavy amerických prezidentů. Postačí, když bude útulný, odpovídat věku dítěte a budete v něm postupně shromažďovat vše, co se angličtiny týká. My máme malou sbírku knížek pro nejmenší, takže v nejbližší plánuju vybudovat miniknihovnu.

Pozitivní atmosféra

Učit svoje děti anglicky by pro vás rozhodně nemělo být nutné zlo, které je potřeba každý den nějak odbít, aby už bylo splněno. Přežít a rychle se vrhnout na něco jiného. Zkrátka, jaký přístup budete mít vy sami, takový přístup si převezme i vaše dítě. Navíc, každé dítě, hlavně ty malé, je jako aprílové počasí. Pokud není zrovna ve své kůži nebo nic s angličtinou společného mít nechce, nenuťte ho. Hledejte jiný způsob, jak ho zaujmout nebo ho „exponujte“ angličtině jinak. Nechte na pozadí běžet písničky, rádio...


Zpívejte si sami, nechte někde ležet otevřenou oblíbenou  knížku, určitě si k ní cestu dříve či později najde.

V následujících příspěvcích se s vámi podělím o několik prvních aktivit, které s dcerou provádíme v angličtině. Někdy úspěšně, jindy o trochu méně a někdy naprosto marně. Reakce jsou pestré, záleží na aktivitě, náladě a miliardě dalších faktorů (ach, ta dětská nevypočítavost!). A mně nezbývá nic jiného, než se přizpůsobit, hledat jiné alternativy a nořit se do útrob dalších knih a internetu. Obětavá máma? Ani ne, mě to vážně baví.

Štítky: